Yaşanmışlıkların dekorasyonu
Jale Kulin için yaşam alanının uğraş vermeden ihtiyaçlarını karşılaması her zaman çok önemli olmuş. Bir mekan göze hoş olduğu kadar rahat kullanılabilmeli ona göre. “Site yaşamını genel olarak tercih etmiyorum; dolayısı ile bağımsız, şehrin sessiz bir bölgesinde yer ararken bulduğum bu dairenin aldığı ışık beni cezbetmişti. Ağaçlar arasından bir yoldan gelinmesi, yan binalar ile aradaki geniş mesafe, yeşile bakan ve minik bir Kız Kulesi gören balkon, burayı kiralamamda etken olan unsurlardan diyebilirim.”
Böyle başladığımız sohbetle İç Mimar Jale Julin, Etiler’deki apartman dairesinde tasarladığı hayatı anlatmaya başlıyor. Huzurlu, sessiz, karakteristik ve kesinlikle kendine has görünümü olan bu evde, dört yıl gibi kısa bir süre geçirmiş. Bu sebeple çok fazla mimari çalışma yapmadan, geçici bir düzenlemeyle pratik çözümler peşinde olmuş.
“Yazı yanındaki dikey tablo Mersad Berber, göbek adıma ithafen koruyucum hissettiğim Meryem Ana ikonası Leros Adası’ndan. Kırmızı tablo, Çağla Cabaoğlu’ndan. Üstte bulunan tablo ise Hüseyin Bilişik imzalı.”
Tabloların hemen altındaki, Jale Kulin tasarımı cam dresuar üzerinde aileden kalma çorba servis kasesi, minik ikona hediyesi ve Umman’da yaşadıkları zamandan kalma gümüş bilezikler var. Alt bölümdeki bronz heykeller Nijerya’nın Benin bölgesindeki yaşantılarından kalma.
Her zaman olduğu gibi aydınlatma konusundaki hassasiyetiyle gece ve gündüz yumuşak ışık alabilecek şekilde priz ve armatür eklemeleri yapılmış. Giriş, salona çok açık haldeymiş. Mekan geniş olmasına rağmen uygun bir görünümde değilmiş.
Ev genelinde zeminde kullanılmış olan Ardoise ailesinden siyah taş kaplama temizlenemiyor ve çok karanlık, rustik bir doku veriyormuş. “Giriş ve koridor zeminini Coco-Sisal kapladım, banyolarda ise taşın üzerini efektli boya ile sıvattım. Banyo dolap ve bataryalarını da yenileyerek, daha huzurlu, yumuşak dokulu bir mekan elde ettim. Banyo zemini Amtico döşendi ve taş burada da yok edildi.”
Gri laminat kapaklı dolabı da kamufle edecek şekilde, mekana kimlik kazandıran metalik parlak yeşil boya tavan ve duvarlara uygulanmış. Sokak kapısı eski ve desenliymiş, üzerine ayna kaplanarak hem mekan derinleşmiş hem de görüntü daha homojen bir hal almış.
“Kitaplar hayatımın çok önemli bir parçası, sık sık referans almayı, ayrıca kitaplarımı da görmeyi seviyorum. Girişte hem elimin altında oldular, hem de keyifli bir doku oluşturdular. Yatak odalarına geçişi grafik olarak adlandıracağım çift taraflı biyeleri ve kalın el dikişleri ile tasarlanmış perdeler ile ayırdım. Mürsel Palas ile bu konularda harika tasarım keyfi yaşıyoruz. Bu görüntü mahremiyeti sağlarken, odalara salondan geçecek sesi de azalttı.”
Evin ana alanını oluşturan duvardaki yazı ise eve ilk girişinizde sizi kendisine bağlıyor adeta. “Duvardaki yazı, bu eve taşınırken hayatımda hafifleme kararı aldığımla ilişkili. Bunu da yeni bir evrede her gün bir şekilde adeta bir şükür, bir dua gibi hatırlamak istedim. Sembolik olarak, bu yeni evin hayatımıza neşe ve mutluluk getirmesini istedim. Budist hayat felsefesine çok yakınım. Bu kelimelerin Sanskritçe yazılımını araştırdım ve sac malzemeyle ürettirdik. Yazı karakterinin güzelliği son derece sanatsal bir kimlik yarattı. Ham sac malzeme, zaman ile pas toplayıp daha güzelleşecek.”
“Bu evde ayrıca kullanabileceğim bir çalışma odası yoktu. Tezgahıma yakın bir çalışma masası ihtiyacım oldu. En basit ve şeffaf şekilde tasarladığım, paslanmaz çelik ayakların üzerinde 18 mm kalınlığında cam kullandık. Balkon manzaralı bu masayı çok sevdiğimi söylemeliyim.” Siyah deri sandalye, zamansız bulduğum Cassina markasına ait Cab Chair. Şamdan, Fransız gümüşü ve Jale Kulin’in büyükannesinden kalma. Atölye masası ise orijinal bir kuyum tezgahı.
Renkli berjer, 18. Yüzyıl Louis XVI ve Jale Kulin’in büyük teyzesinin evinden çıkma bir parça. Üzerindeki varağı ise orijinal.
“Çok klasik dönem parçalarında beklenilmeyen kaplamalar kullanmayı seviyorum; geçmis ile bugün arasında bag kuruyor.” Pucci tarzı kumas ise Karum Tekstil marka.
Yesil duvar üzerindeki tablo, Jale Kulin’in büyükannesinin büyük annesi Fatma Hanım’ın portresi. Pastel boya üzerine ve 1881 tarihli.
Hazırlayan GÖKÇE KARAMAN ÖNEMCİ
Fotoğraf EMRE ÖNEMCİ