Klasik desenlerin peşinde
Fulya Diker, Evani’s ismini verdiği koleksiyonuyla pandemiyle birlikte kalabalık sofralara duyduğu özlemi anlatan bir sanatçı. Geleneksel çini sanatını günümüze uyarladığı modern malzeme birlikteliği ve özel üslubuyla hem dekoratif hem de sofra kullanımına uygun parçaları sanatseverlerle buluşturuyor.
Fulya Diker kimdir?
Üretmenin başka başka yollarını denediğim çocukluğumdan Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi’ne varan bu yolculukta tek gayem kendimi gerçek, yalın ve farklı ifade etmek oldu. Gelenekselliğin sağlam köklerini ve modern ruhu birbiri ile harmanlamak beni olduğum yere getirdi. Çini yaparken bir yandan da endüstriyel ürün tasarımlarım ile desenlerimi buluşturmak bana her zaman keyif verdi. Hızına yetişemediğim fikirlerimden daha hızlı büyüyen ve daha keyif verici, şekillendirdiğim ve şekillendiğim en kıymetli eserim biricik kızımla sanatçı kimliğimi buldum.
Evani’s ismini verdiğiniz koleksiyonu tasarlarken çıkış noktanız ne oldu?
Pandeminin oluşturduğu sosyal açlık, kalabalık ve samimi sofralara duyduğum özlemi ortaya çıkardı. Bu özlemin bende yarattığı ‘üretme’ isteği sonucu; çini sanatı ile klasik desenlere sahip olan eser koleksiyonu geçmişteki sofra kültürünün sıcaklığını verirken, modern malzemeler ile yüksek gustoya hitap edecek rafine bir görünüm elde etmek istedim.
Evani’s serisinin farklı disiplinleri bir araya getiren bir duruşu var. Sizden dinleyebilir miyiz?
Kreatif olarak çalıştığım her yapımda multidisipliner çalışırım. Bunun ortaya çıkan esere farklı nitelikler kazandırması bana ilham olan şeylerden biri. Geleneksel sanatları endüstriyel tasarımlara entegre etmekten çok keyif alıyorum.
Koleksiyon hangi parçalardan oluşuyor?
Evani’s vazo, servis tabağı, kâse, sosluk ve peçete halkasından oluşan beş parçalık bir koleksiyon. Tasarım alanlarında Baba Nakkaş üslubu mavi-beyaz renk paleti ile çini sanatını kullanarak tasarladım.
Tasarımların yaratım sürecinde hangi malzeme ve teknikler kullanıldı?
Tasarım elemanlarının her biri geleneksel disiplinde tasarlanmış çiniler. Tasarımın geleneksel çizgisini modernize etmek için cam kabaralar ve cam küp kullandım. Cam materyalin altından çini desenlerin farklı gözükmelerine olanak tanıması beni çok heyecanlandırdı. Bu sayede desen kesintiye uğramadan sanatseverlere sergilemeyi hedefledim. İzleyicinin deseni farklı boyutlarda ve ışık kırılmaları ile oluşturduğu harmoninin koleksiyona sanat eseri niteliğinde yaklaşmasını istedim.
Hem dekoratif hem de sofra kullanımına uyumlu fonksiyonel bir koleksiyon Evani’s. Bu işlevselliği neden tercih ettiniz?
İlham aldığım tasarımcılardan Charles Eames; “İhtiyacın farkına varmak tasarımın birincil koşuludur” diyor. Bu ihtiyaç hem somut hem de soyut… Soyut ihtiyaç ise ruhu doyurmaktan geçiyor. Bu nedenle koleksiyon yekpare sergilendiğinde sanat kaygısı güdülmüş bir eser olarak karşılıyor bizi.